Suplementy, które w swoim składzie zawierają witaminy są bardzo istotne dla organizmu człowieka, tym bardziej, jeżeli jest on aktywny fizycznie. Niedobory witamin mogą prowadzić do chorób lub dyskomfortu podczas treningu. Jeżeli nie jesteśmy w stanie dostarczyć odpowiedniej dawki witamin do naszego organizmu poprzez codzienną dietę, powinniśmy sięgnąć po kompleks witamin, który pomoże nam się z tym uporać.

Czemu warto brać witaminy?

Są one bardzo istotne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Witaminy to związki organiczne i są one niezbędne dla naszego ciała. Podczas treningu, codziennego stresu i zapracowania, narażamy się na niedobory witamin w naszym organizmie, przez co możemy być słabsi, czuć się wycieńczeni i ospali. Warto wtedy sięgnąć po dodatkowe dawki, których nie przyswoiliśmy wystarczająco dużo w posiłkach.

W procesie odchudzania, witaminy są bardzo istotne. Jeżeli mamy deficyt kalorii, to zadbanie o odpowiednią ilość witamin i minerałów jest istotne. Łącząc dietę z aktywnością fizyczną, a tym bardziej pływaniem, nasz organizm będzie się o to dosłownie domagał.

Dowiedz się więcej o tym, jak pływanie wpływa na odchudzanie.

Które witaminy są najważniejsze?

Ciężko stwierdzić, które są najważniejsze, bo każda odpowiada za co innego i jest równie potrzebna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Witaminy można podzielić ze względu na rozpuszczalność. Jedne rozpuszczają się w wodzie, a drugie w tłuszczach.
Witaminy znajdują się w posiłkach które jemy, w warzywach czy też owocach. Najlepiej jest jeść w miarę możliwości warzywa i owoce nie poddawane obróbce termicznej, ponieważ poprzez nią ilość witamin ulega zmniejszeniu.

Do polepszenia naszego stanu zdrowia czy też kondycji mogą przyczynić się takie witaminy i minerały jak:
Wapń – odpowiedni poziom zdecydowanie wpłynie korzystnie na nasze kości; niedobory pojawiają się najczęściej u osób w podeszłym wieku, ale nie tylko,
Witamina B12 – jest ona odpowiedzialna za prawidłowe funkcjonowanie naszego układu nerwowego. Nie przyswaja się tak dobrze u osób starszych; wpływa bardzo dobrze na osoby cierpiące na anemię,
Witamina D – potrzebujemy jej do wchłaniania wapnia, znajduje się prawie zawsze w kompleksach witamin i minerałów,
Żelazo – również bardzo potrzebne osobom cierpiącym na anemie, ponieważ jest ono niezbędne do procesu produkcji krwinek czerwonych,
Witamina C – chętnie przyjmowana w okresach jesiennych i zimowych, ponieważ poprawia odporność, przez co możemy zmniejszyć ryzyko zachorowania.

Nie wszystkie są tak przydatne, ale te wymienione przez nas są zdecydowanie czymś na co warto zwrócić uwagę, a nie każdy sobie z tego zdaje sprawę. Kompleksy witamin nie są drogie, można kupić je w dobrej cenie i wystarczą na długi okres.

Witamina D jest bardzo istotna dla sportowców, ponieważ poprawia wytrzymałość, oraz wzmacnia stawy i kości

Podział witamin

Jednym z podstawowych podziałów witamin, jest podział na dwie grupy rozpuszczalności: rozpuszczalne w tłuszczach, rozpuszczalne w wodzie. Różnica ta oznacza, w jakim środowisku konkretne witaminy rozpuszczają się, ale co to dla nas oznacza?

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach

Rozpuszczalne w tym środowisku witaminy znajdują się w wątrobie, oraz naszej tkance tłuszczowej. Do grupy tej należą witaminy takie jak: A, D, E oraz K. Są to bardzo istotne, można by rzec, kluczowe witaminy dla naszego organizmu i poprawnego jego funkcjonowania. Należy uważać, by ich nie przedawkować, bo niedobór jest raczej niegroźny i ciężko do niego doprowadzić, ponieważ witaminy te są najczęściej spożywane w naszej co dziennej diecie. Przedawkowanie, czyli hiperwitaminoza prowadzi to ogólnego zmęczenia organizmu, ospałości, oraz problemów żołądkowych.

Witaminy rozpuszczalne w wodzie

Pozostałe witaminy rozpuszczalne są w środowisku wodnym. Są to witaminy A i B, jednak rodzajów tych witamin jest co najmniej kilkanaście. Nie grozi nam hiperwitaminoza, ponieważ wydalane one są z organizmu w postaci moczu, natomiast istotne jest by nie doprowadzić do ich niedoboru, który może powodować różne, bardzo nieprzyjemne dolegliwości. W najgorszym przypadku, może być to nawet paraliż mięśni.

Co lepiej stosować – kapsułki czy tabletki?

Jest to kwestia osobista, oraz tego jak się je przechowuje. Z pewnością tabletki spotkamy częściej niż kapsułki. Te pierwsze łatwo się połyka i nie ma problemu z ich przechowywaniem. Z kolei kapsułki, które mogą być roślinne lub żelatynowe, są bardziej odporne na temperaturę i mamy większą pewność co do tego, że nie posiadają żadnych alergenów (mowa tutaj o braku węglowodanów w przypadku kapsułek roślinnych).

Dawkowanie

Jeżeli chodzi o dawkowanie, to trzeba stosować je według zaleceń producenta. Najczęściej jest to jedna tabletka dziennie, w której zawarte są wszystkie witaminy zawarte w danym kompleksie. Jest to bardzo wygodne, ponieważ nie trzeba kupować kilku preparatów i łykać osobno. Kompleksy takie cieszą się największą popularnością na rynku.

Istotne jest, by nie stosować takich suplementów długotrwale, tylko w konkretnych przypadkach takich jak widoczne pojawienie się niedoboru, osłabienie odporności naszego organizmu, lub ogólne jego przemęczenie. Trzeba pamiętać, by stosować je odpowiedzialnie i adekwatnie do tego jaki jest nasz stan zdrowia.

Na sam koniec, warto wspomnieć o tym, że takie suplementy diety też mają datę ważności i nie należy łykać przestarzałych, znalezionych gdzieś w szafce tabletek. Popijać należy tylko i wyłącznie wodą, bo soki, kawa oraz herbata pogarsza ich wchłanianie się do naszego organizmu.

Witaminy – Ranking 2018

Na rynku jest bardzo dużo producentów produkujących poszczególne witaminy, lub kompleksy witamin. Najczęściej wybieranie przez osoby aktywne to zdecydowanie Olimp i Trec. Poniżej prezentujemy zestawienie najlepszych kompleksów witamin. Ranking pochodzi z serwisu Nokaut i jest na bieżąco aktualizowany.