Podstawowe wiadomości o suplementach

Suplementy diety i odżywki, to produkty, które pomagają wzbogacać dietę, najczęściej wybierane są właśnie przez osoby aktywnie fizyczne. Często wiąże się to z tym, że osoba nie jest po prostu w stanie w ciągu całego dnia dostarczyć odpowiedniej ilości potrzebnych do odpowiedniego rozwoju składników.

Suplementacja jest ważnym elementem dla sportowców, lecz nie może być bezmyślna. Każdy musi stanąć przed pytaniem, czy naprawdę potrzebuje suplementacji do odpowiedniego rozwoju. Rynek oferuje wiele różnych suplementów, które nie zawsze mają realne działanie i są tylko chwytem marketingowym.
Pływacy są także grupą, która sięga po suplementy, nie koniecznie pokrywają się z tym, jakie biorą chociażby ciężarowcy, czy jakże dziś popularny street workout. Jakie więc suplementy warto brać, oraz mają one jakiekolwiek potwierdzone naukowo działanie?

Rodzaje suplementów

Suplementy można pogrupować, ze względu na ich działanie, co jest bardzo istotne. Każdy z nich działa inaczej i wspomaga co innego. Nie są one potrzebne jedynie do uprawiania sportu, ale często w przypadku niedoborów stosowane w codziennym życiu.

Suplementy białkowe

Jest to jeden z najczęściej stosowanych produktów. Zapotrzebowanie na białko u osób aktywnych fizycznie jest dużo większe, dlatego sięgają po takie suplementy diety jak biało. Pozwala ono uzupełnić odpowiednią dawkę w codziennej diecie. Najczęściej sięgają po nie osoby, które chcą zbudować masę mięśniową i są na diecie „na masę”. Ich pochodzenie to najczęściej jaja, mięso czy też mleko. Wyróżnić można kilka rodzajów tych odżywek. Różnice wynikają głównie z tego jak wchłania czy też rozpuszcza się preparat.
• Hydrolizaty białkowe,
• Białko serwatkowe,
• Izolaty białkowe.
Odżywki białkowe powinny stanowić jedynie dodatek do codziennej diety w przypadku gdy nie jesteśmy w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości protein do naszego organizmu w przeciągu dnia.

Już teraz zobacz, jaką odżywkę białkową wybrać dla siebie

Witaminy

Kolejny suplement po którego chętnie sięgają sportowcy, jak i osoby u których występuje niedobór którejś z witamin. Witaminy zawarte są w jedzeniu które przyjmujemy każdego dnia i są one bardzo ważne by nasz organizm prawidłowo funkcjonował. W wypadku aktywności fizycznej, zapotrzebowanie na niektóre witaminy wzrasta, chociażby na witaminę C, która jest wytracana z moczem i potem.
Warto kupić witaminy, które są sprzedawane najczęściej w postaci całych kompleksów. Witaminy pomagają wzmocnić naszą odporność, przede wszystkim w okresie jesiennym jest to bardzo ważne.

BCAA

Są to aminokwasy rozgałęzione, stanowią one jedną z najpopularniejszych pozycji. Bardzo pożądane przez osoby uprawiające sport. Do BCAA można zaliczyć: izoleucynę i leucynę. Nad BCAA nieprzerwanie trwają badania, lecz do tej pory udało się potwierdzić już kilka rzeczy. Jedną z najważniejszych rzeczy jest fakt, że suplement ten błyskawicznie dostarcza aminokwasy do mięśni, czego nie można powiedzieć o pokarmie i innych suplementach, które muszą zostać strawione przez nasz organizm.

Suplement ten zmniejsza katabolizm mięśniowy i wspomaga nasz mięsień w odnowie po wysiłku. Potwierdzone zostało również, że w pewnym stopniu wspomaga on spalanie tłuszczu. Korzystanie z BCAA wydaje się być już w tym momencie uzasadnione, lecz zależy to bardzo od działania naszego organizmu, jak wiemy każdy jest inny. Dowiemy się jak działa na nas BCAA, tylko wtedy gdy przetestujemy je przez pewien okres czasu i sami odpowiemy sobie na to pytanie.

Kreatyna

Kreatyna jest bardzo silnym anabolikiem. Przyspiesza ona rozwój masy mięśniowej jak i siły. Jest to związek organiczny, który składa się z fragmentów białek. Najciekawsze jest to, że występuje ona w naszym organizmie. To jak dużo energii może zostać wykorzystane do wysiłku, związane jest z poziomem kreatyny w naszej tkance mięśniowej.

Po kreatynę sięgają najczęściej osoby które podnoszą ciężary, ale nie tylko. Tak samo jak białko wspomniane wyżej, kreatyna występuje pod dużą ilością postaci.
Przy stosowaniu kreatyny, bardzo istotne jest to, by przestrzegać zalecanych przez producenta dawek, co pomoże nam osiągnąć odpowiednie efekty.

Używanie suplementów diety jest bardzo istotne w życiu sportowców, niemniej jednak nie można przesadzać, trzeba robić to z głową. Najlepiej robić to pod okiem specjalisty, który wie jak organizm może zareagować na zbyt dużo dawki i co się z tym wiąże.

Sprawdź, jak wybrać najlepszą kreatynę

Spalacze tłuszczu

Ostatnimi czasy, bardzo ważnym dla wielu sportowców, oraz osób aktywnych fizycznie stał się suplement jakim jest spalacz tłuszczuTo odżywka po jaką sięga sporo osób, które chcą zredukować swoją masę, czy też w okresie redukcji przyspieszyć utratę niepotrzebnej im masy. Na rynku znajdziemy wiele tego typu odżywek, ale trzeba korzystać z niej rozważnie i pamiętać, że nie każda jest dla nas. Dokładne zapoznanie się ze składem, a nawet konsultacja z lekarzem jest tutaj jak najbardziej wskazana.